Nieuwe opzegregels voor verzekeringsovereenkomsten vanaf 1 oktober 2024

Vanaf 1 oktober 2024 treden nieuwe opzegregels in werking voor verzekeringsovereenkomsten. Met kortere opzegtermijnen, nieuwe opzeggingsmogelijkheden en communicatieplicht verandert er veel voor verzekeraars. 

 

In deze blog zetten we de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij.

Wet van 9 oktober 2023

De nieuwe opzegregels komen voort uit de wet van 9 oktober 2023. Het doel van deze wet is om consumenten meer vrijheid te geven bij het beëindigen van een verzekeringsovereenkomst. De nieuwe regels gaan in op 1 oktober 2024. Vanaf die datum gelden ze voor alle nieuwe contracten. Voor bestaande overeenkomsten worden de veranderingen geleidelijk ingevoerd. Dit gebeurt bij de eerstvolgende stilzwijgende verlenging na 1 oktober 2024.

Daarnaast brengen de aanpassingen ook extra verplichtingen mee voor jou als tussenpersoon. We lichten deze hieronder graag toe.

Keuzevrijheid 

Consumenten kunnen bepaalde verzekering[1] na één jaar op elk moment opzeggen, zonder boete of extra kosten. De overeenkomst zal effectief opgezegd zijn na het verstrijken van een opzeggingstermijn van 2 maand. M.a.w. de verzekeringsnemer moet vanaf het tweede jaar niet meer wachten op de vervaldag om zijn overeenkomst stop te zetten. 

[1]stilzwijgend verlengbare verzekeringsovereenkomsten, behorend tot de tak niet-leven, die betrekking hebben op consumenten

Verzet tegen de stilzwijgende verlenging: 

Verzekeringsnemers: moeten zich ten minste twee maanden voor de vervaldag verzetten tegen een stilzwijgende verlenging van hun polis. Onder de oude wetgeving was dit drie maanden. 

Verzekeraars: voor hen blijft de termijn drie maanden.

Opzeggingswijzen:

Naast de bestaande opties (aangetekende brief, deurwaardersexploot of afgifte van de opzeggingsbrief tegen ontvangstbewijs), kan een verzekeringsnemer nu ook digitaal opzeggen. Dit kan via een elektronische aangetekende zending (via itsme of elektronische handtekening). 

Als de verzekeraar een digitale omgeving aanbiedt, kan de opzegging ook daar worden gedaan. Het is wel niet verplicht voor verzekeraars om deze optie aan te bieden. 

Communicatie: 

Verzekeraars zijn voortaan verplicht om consumenten bij elk premievervalbericht te herinneren aan hun opzeggingsrecht. Dit dient te gebeuren in duidelijke en bevattelijke bewoordingen. 

Continuïteit van dekking

Als de verzekeringsnemer aan jou als tussenpersoon vraagt om de nodige stappen te ondernemen voor de opzeg of het verzet tegen de stilzwijgende verlenging en dit met oog op het afsluiten van een nieuwe verzekeringsovereenkomst, kan je dat niet weigeren. In dergelijk geval ben je als tussenpersoon verplicht om de continuïteit te verzekeren bij de overstap naar een nieuwe verzekeraar. 

De nieuwe polis moet ingaan op het moment dat de opzegtermijn van de oude verzekering afloopt. Hoewel de voorwaarden niet volledig identiek hoeven te zijn, moet de nieuwe verzekering wel voldoen aan de wensen en behoeften van de verzekeringsnemer.

Geleidelijke invoering

De nieuwe regels zijn van toepassing op verzekeringen die vanaf 1 oktober 2024 worden afgesloten of stilzwijgend worden verlengd. Lopende overeenkomsten vallen hier dus niet direct onder.

Meer weten?

In onze sectorbib vind je steeds terecht voor bijkomende info over de nieuwe opzegregels. Je vindt er de sectornota, een schema en een exclusieve webinar voor onze leden.